Moody’s, Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nin B3 ihraççı notlarını teyit etti
Investing.com — Moody’s Ratings, Demokratik Kongo Cumhuriyeti (DKC) hükümetinin B3 uzun vadeli yerel ve yabancı para birimi ihraççı notlarını, görünümü istikrarlı olarak koruyarak onayladı. Bu teyit, doğu bölgesindeki devam eden çatışmadan ve düşük emtia fiyatlarından kaynaklanan makroekonomik riskleri yansıtıyor. Bu zorluklara rağmen, DKC’nin güçlü büyüme tahmini ve yapısal reformlara olan bağlılığı takdir ediliyor.
Son üç yılda, DKC’nin döviz rezervleri ve hükümet gelirleri iyileşti. Ancak, ülkenin dış ve mali pozisyonları hala büyük ölçüde emtialara bağımlı. Bu bağımlılık, özellikle ABD tarifelerinin küresel büyüme ve DKC’nin emtialarına olan talep üzerindeki potansiyel olumsuz etkileri göz önüne alındığında, önemli bir kredi kısıtlaması. Ülkenin şokları absorbe etme kabiliyeti, düşük kişi başına gelir, altyapı eksiklikleri ve zayıf kurumlar nedeniyle sınırlı.
İstikrarlı görünüm, dengeli orta vadeli riskleri gösteriyor. Moody’s, makroekonomik istikrarsızlık riskinin devam edeceğini ancak daha fazla dayanıklılığa doğru kaydedilen ilerlemeyi tersine çevirecek kadar yoğunlaşmayacağını bekliyor. DKC’nin nispeten düşük maliyetli madencilik sektörünün yüksek büyüme seviyelerini sürdürmesi bekleniyor. Bununla birlikte, yetkililerin bu büyümeden artan gelir veya döviz rezervleri elde etme kapasitesi, Uluslararası Para Fonu (IMF) destekli yapısal reformların sağladığı kademeli ilerlemeye rağmen muhtemelen sınırlı kalacak.
Aşağı yönlü riskler arasında Kuzey ve Güney Kivu’daki çatışmanın tırmanma potansiyeli ve ABD ticaret gerilimleri nedeniyle Çin’de olası bir yavaşlama bulunuyor. Bu durum emtia talebini ve fiyatlarını düşürebilir. Öte yandan, DKC’nin ekonomik temelleri, ihtiyatlı mali yönetim, güçlü büyüme ve IMF programları tarafından desteklenen kurumsal ve yönetişim çerçevesindeki iyileştirmelerle beklenenden daha hızlı gelişebilir.
DKC’nin yerel para birimi (LC) ve yabancı para birimi (FC) ülke tavanları sırasıyla B2 ve B3 olarak değişmeden kaldı. LC tavanı ile devlet notu arasındaki bir kademelik fark, hükümet eylemlerinin yüksek derecede öngörülemezliğini, iç siyasi riski ve ekonominin madencilik sektörüne önemli maruziyetini yansıtıyor. FC tavanı ile LC tavanı arasındaki bir kademelik fark, sınırlı politika etkinliğini ve emtia fiyat şokları sırasında döviz kuru oynaklığı geçmişi göz önüne alındığında sermaye hesabının ve konvertibilite risklerinin nispeten düşük açıklığını yansıtıyor.
Moody’s, DKC’nin 2025’ten 2027’ye kadar ortalama %6 oranında güçlü ekonomik büyümeyi sürdürmesini ve dayanıklı madencilik sektörü tarafından desteklenen dış tamponları korumasını bekliyor. Ancak, büyüme, hükümet geliri ve döviz gelirleri için madencilik sektörüne bağımlılık, ülkeyi emtia fiyatlarındaki kalıcı düşüşe maruz bırakmaya devam ediyor. DKC’nin bakır ve kobalt gibi temel minerallerin üretimi, özellikle elektrikli araç endüstrisinden gelen güçlü küresel talep ve düşük maliyetli bir bakır madenciliği ülkesi olma statüsü ile destekleniyor.
Hükümet, ülkenin ana ihracat kalemi olan bakır üretiminin, 2024’te tahmini 3,1 milyon tondan 2026’da 3,5 milyon tona ulaşmasını bekliyor. Bununla birlikte, madencilik sektörü ekonomiye hakim olmaya devam ettikçe, DKC ekonomik gerileme, hükümet gelirlerinde önemli düşüşler ve ülkenin dış pozisyonunun zayıflamasına yol açan uzun süreli düşük emtia fiyatlarına karşı oldukça savunmasız kalıyor.
Hükümetin mali disiplini sürdürmesi ve IMF’den yeni 1,7 milyar dolarlık Genişletilmiş Kredi Kolaylığı ve iklim adaptasyonunu ve mali çerçeveleri geliştirmeyi amaçlayan 1 milyar dolarlık Dayanıklılık ve Sürdürülebilirlik Kolaylığı ile desteklenen yapısal reformları ilerletmesi bekleniyor. IMF ile önceki programlar, programlar sırasında ortalama GSYİH’nın %14,8’i olan gelirde önemli bir artışla sonuçlandı. Bu oran 2015 ile 2020 arasında %12,0 idi.
Kuzey ve Güney Kivu’nun doğu illerindeki siyasi istikrarsızlık, M23 isyancı grubunun yeniden ortaya çıkmasıyla daha da kötüleşerek, DKC’nin kredi profiline önemli riskler oluşturmaya devam ediyor. Bu durum şu anda hükümet harcama baskısı yaratıyor ve ayrıca daha fazla tırmanma riski taşıyor. BM’ye göre M23 isyancılarını destekleyen Ruanda gibi bölgesel güçlerin katılımı, jeopolitik risk katmanları ekliyor. Angola’nın arabuluculuğu ve Katar’ın müdahalesi dahil olmak üzere devam eden diplomatik çabalara rağmen, M23 önemli toprakları kontrol etmeye devam ettiği için çatışma çözülmemiş durumda.
DKC’nin ESG Kredi Etki Puanı CIS-5, ESG risklerinin mevcut olmadığı durumda olacağından daha düşük olan mevcut derecelendirme üzerinde ESG faktörlerinin belirgin etkisini gösteriyor. Ülke, sosyal riske çok yüksek, çevresel riske orta derecede maruz kalıyor ve olumsuz sosyal ve çevresel eğilimleri absorbe etme veya hafifletme kapasitesini azaltan çok zayıf bir yönetişime sahip.
DKC’nin notları üzerindeki olumlu baskı, yeni IMF programları tarafından desteklenen yapısal reformların devam eden uygulaması, şu anda beklenenden daha güçlü kurumlara ve daha yüksek ekonomik şok absorbe etme kapasitesine yol açarsa gelişecektir. Aksine, yapısal reformların uygulanmasının tersine dönmesi, kredi temellerinin bozulma olasılığını artırması veya ciddi makroekonomik istikrarsızlığa yol açan büyük bir ekonomik veya politik şok durumunda DKC’nin notlarının düşürülmesi gerçekleşebilir.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.