İki genç girişimciden ped hizmeti askıya alındı
Başak Işık GÖKÇAM
Deprem bölgesindeki en temel insani ihtiyaçlardan biri de hijyenik işlerin teminidir. Sürdürülebilir yardım, ilk günlerde sıkça konuşulan bu ihtiyacın karşılanmasında büyük değer taşıyor. ‘Askılı Ped’ kampanyasıyla bölgede ped tedariki için çalışmalarını sürdüren hijyenik ped markası Beije, bugüne kadar 531 bin 210 adet ped bağışı topladı. Beije, 3 yıl önce iki genç Türk girişimci tarafından kurulmuş bir girişimdir. Bağışçılık ideolojisine dayanan bu girişim, tamamen organik malzemelerle sürdürülebilirliği esas alan bir üretim ideolojisi ile Türkiye’deki hijyenik ped rekabetinde farklı bir kulvar açmıştır.
Birlikten güç doğar
Dünya Bankası verilerine göre, dünya çapında 500 milyon insan adet hijyeninin yönetimi için yeterli tesislere erişemiyor. Beije Kurucu Ortağı Naz Özbek, “Türkiye’de durum maalesef çok farklı değil. Kız çocuklarının eğitimlerine devam edememesi, kadın hijyen ürünlerine ulaşamaması, kadınların regl dönemlerinde toplumdan soyutlanması gibi sorunlar yaşanıyor. Deprem bölgesinde durum daha da vahim” dedi.
Deprem bölgesinde ped bulmanın sorun olduğunu ve bazı kadınların isteyince utandıklarını belirten Özbek, şartlar gereği akla gelen en önemli ihtiyaçlardan birinin ped olduğunun altını çizdi. Özbek, “Hijyenik koşulların uygun olmadığı ortamlarda kadınlar ciddi sağlık sorunları yaşıyor. Bu noktada depremden sonra aklımıza ilk gelen “Askılı Ped” uygulamamız oldu. Türkiye genelinde sosyo-ekonomik olarak dezavantajlı bölgelerde veya köylerde/kırsal alanlarda bulunan okullar için Asma Blok uygulamamızı başlattık. Ancak depremden sonra bu işi tek başımıza yapmamızın çok zor olacağını ve ihtiyaç sahibi hiçbir insana ulaşamayacağımızı düşünerek konu ile ilgili bir çalışma başlattık. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin yanı sıra Mor Dayanışma, Dostlar Derneği, Kadın Emeğini Değerleme Vakfı, Muhtaç Haritası ve Temel İhtiyaç Vakfı ile çalışmaya başladık.”
Hem abonelerden hem de kurumsal firmalardan ped bağışı aldıklarını belirten Naz Özbek, şu bilgileri verdi: “Depremden bu yana toplam 531 bin 210 ped bağışlandı. Bunların 362 bin 450’sini bölgeye gönderdik. Kalan 168 bin 760 pedi ise İBB aracılığıyla bölgeye göndermeyi planlıyoruz.”
Beije Kurucu Ortağı Doruk Akpek, “Deprem bölgesindeki afetzedelerin hayatları normale dönene kadar tüm insani ihtiyaçlarda olduğu gibi pedlere de ihtiyaç duyulacak” diyen Akpek, yardımların sürdürülebilir olması gerektiğini sözlerine ekledi. Akpek, Beije’nin kurulduğu günden bu yana karının yüzde 8’ini regl yoksulluğuna ayırdığını sözlerine ekledi. Şirket ayrıca eğitim faaliyetleri de yürütmektedir. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Zafer Mahalle Evi’nde ‘İlk Regl Eğitimi’ adlı projeyi başlatan Beije, ilk adet dönemindeki kıymetli noktaları anlatıyor.
Beije’nin hikayesi nasıl başladı?
Naz Özbek ve Doruk Akpek, saf içerikli ve vegan bir ped markası oluşturma hayaliyle Ocak 2020’de Beije’yi kurdu. Eşitliğe ve adalete giden yolun toplumsal değişimin sektörü olduğunu belirten Özbek ve Akpek, markalarının temeli bağışçılık ideolojisini alarak çalışmalarına devam ediyor. Tamamen organik çalışmaları uygun fiyatlarla sunmayı hedefleyen Beije, çalışmalarını “doğaya ve bedene en saygılı adet görme şekli” olarak tanımlıyor.